Co tranzyt oznacza dla Twojej przesyłki zagranicznej?

Opublikowano Kategoria: Poradnik dla osób wysyłających paczki za granicę Tags: , , , , ,
Obrazek pokazuje symbolicznie tranzyt z Polski do Irlandii przez całą Europę

Wysyłając towary i paczki za granicę możesz spotkać się z określeniem, że Twoja przesyłka jest w tranzycie. Co to jest tranzyt? Jakie są rodzaje tranzytu i na czym polegają? Przekonajmy się.

Tranzyt: co to jest?

Tranzyt to proces transportu towarów przez terytorium jednego lub kilku krajów na drodze do ostatecznego miejsca dostawy. Na przykład, jeśli wysyłasz paczkę z Polski do Irlandii, może ona przejść przez Niemcy, Holandię, Belgię, Francję lub Wielką Brytanię – to kraje tranzytowe.

Co to znaczy tranzyt wewnętrzny i zewnętrzny?

Tranzyt wewnętrzny dotyczy przemieszczania towarów w obrębie jednego kraju (pomiędzy różnymi regionami, stanami) lub unii celnej (krajami należącymi do niej), nie przekraczając jej granic zewnętrznych.

Przykładowo, jeśli towary są przesyłane z jednego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do innego (bez opuszczania obszaru celnego UE), mówimy o tranzycie wewnętrznym.

Proces ten jest zwykle prostszy i szybszy niż tranzyt zewnętrzny, ponieważ nie wymaga on przestrzegania procedur celnych związanych z importem i eksportem towarów między różnymi jurysdykcjami.

Tranzyt zewnętrzny odnosi się do procesu transportowania towarów przez jeden lub więcej krajów, które nie należą do tej samej unii celnej.

Te towary przekraczają granice zewnętrzne, wymagają różnych procedur i formalności celnych, w tym inspekcjom i opłatom. Tranzyt zewnętrzny jest bardziej złożony. Może też wiązać się z opóźnieniami ze względu na kontrole celne i potrzebę uzyskania odpowiednich zezwoleń.

Co to jest tranzyt bezpośredni i pośredni?

Tranzyt bezpośredni odnosi się do sytuacji, kiedy przesyłka jest transportowana bezpośrednio od nadawcy do odbiorcy – bez żadnych przystankó czy przesiadek w innych lokalizacjach po drodze.

Jest to najszybszy sposób na dostarczenie przesyłki, często wykorzystywany do przesyłek ekspresowych, które muszą dotrzeć do odbiorcy w możliwie najkrótszym czasie.

Tranzyt pośredni oznacza, że paczka jest przewożona z pewnymi przerwami – zatrzymuje się na pewien czas na terenie państwa tranzytowego, gdzie jest sortowana i dalej kierowana do swojego celu.

Dlaczego tak się dzieje? Powodem może być konieczność zmiany środku transportu (paczka musi pokonać morze promem lub samolotem). Typ pośredni jest konieczny też w sytuacji, gdy zbiorcza przesyłka jest dzielona na mniejsze paczki, które wyruszają w różne miejsca.

Co oznacza, że paczka jest w tranzycie?

Jest to etap pomiędzy „wysłane” a „dostarczone”, więc kiedy widzisz, że Twoja paczka jest w tranzycie, możesz odetchnąć z ulgą wiedząc, że na pewno jest już w drodze do Ciebie.

Została odebrana przez firmę kurierską i jest aktualnie w procesie dostarczania do ostatecznego miejsca docelowego.

Po drodze może zatrzymać się w magazynie tranzytowym. Taki magazyn jest istotnym ogniwem w logistyce międzynarodowego transportu. To miejsce, gdzie Twoje towary zostają tymczasowo przechowywane w trakcie ich drogi.

Magazyn tranzytowy jest więc swoistym „portem” dla Twojego towaru, umożliwiającym bezpieczne przechowanie i kontrolę nad przesyłką, zanim ta ruszy w dalszą drogę. To istotne miejsce, które wpływa na sprawność całego procesu logistycznego.

Dokumenty potrzebne podczas procedury tranzytowej

To, jakich dokumentów wymaga transport tranzytowy zależy od tego, czy mamy do czynienia z tranzytem wewnętrznym czy zewnętrznym.

Dokument tranzytowy T1 jest wykorzystywany dla towarów nieunijnych, czyli takich, które nie są w pełni objęte systemem celnym Unii Europejskiej. Stosuje się go, gdy towary te przemieszczane są przez teren Unii.

Dokument T2 (transport lądowy) i T2L (transport morski i lotniczy) stosuje się do towarów unijnych, które są wysyłane między terytoriami UE, ale przez kraje trzecie lub terytoria, które nie są częścią obszaru celnego Unii.

Kolejnym ważnym dokumentem jest CMR, czyli międzynarodowy list przewozowy towarów. Jego poprawne wypełnienie i podpisanie jest kluczowe dla efektywnego dostarczania paczek międzynarodowych.

Karnet ATA to międzynarodowy dokument celny, który umożliwia tymczasowy wywóz i przywóz towarów bez konieczności uiszczania ceł i podatków. Jest uznawany w około 80 różnych krajach i terytoriach na całym świecie.

Jak to działa? Przed wyjazdem, eksporter uzyskuje karnet ATA. Karnet musi być następnie opieczętowany przez cło przy każdym wyjeździe i wejściu towaru przez granicę. To zobowiązuje użytkownika karnetu do ponownego wywiezienia towarów z kraju przywozu w ustalonym czasie i zgodnie z warunkami karnetu, co zapobiega nadużyciom systemu tymczasowego przywozu.

Przewoźnik, korzystając z karnetu TIR, może przewozić towary przez międzynarodowe granice bez dokonywania pełnych odpraw celnych i kontroli towarów na każdej granicy. Odprawę celną przeprowadza się tylko na początku i na końcu trasy. Procedura TIR znacznie skraca czas przewozu i obniża koszty związane z międzynarodowym transportem towarów.

Konieczne mogą okazać się też inne dokumenty regulowane przepisami prawa celnego.

Podsumowanie

Wiesz już co to jest tranzyt i jakie są jego rodzaje. Mamy nadzieję, że dzięki temu poczujesz się pewniej, wysyłając swoje przesyłki za granicę.

Szukasz firmy kurierskiej, która profesjonalnie przetransportuje Twoje paczki z Polski do Irlandii? Sprawdź naszą ofertę i ciesz się bezproblemową, sprawną wysyłką. Transportujemy różnego rodzaju towary, zawsze terminowo i bezpiecznie. Oferujemy też program punktowy dla stałych klientów. Zapraszamy do współpracy.