Jak pakować

1. Prawidłowe pakowanie przesyłek

 

Z uwagi na na specyfikę transportu kurierskiego, który proponujemy czyli drogowego transportu ciężarowego (krajowego lub międzynarodowego w zależności od danej trasy) czy też prawidłowe i zgodne z ogólnie przyjętymi zasadami zabezpieczenie przesyłek kurierskich przypominamy, iż kluczowym aspektem w bezpieczeństwie Państwa paczki jest właśnie prawidłowe zabezpieczenie jej zawartości na czas transportu!

 

  • W przypadku paczek standardowych i gabarytowych podczas całego procesu transportu paczki zazwyczaj dwu lub trzykrotnie przekładane z auta na auto.
  • Przesyłki są sortowane mechanicznie, co oznacza, że jadą na taśmie w danej sortowni, a sam sort realizuje maszyna, a nie człowiek dlatego właśnie nie możemy zagwarantować, że Państwa paczki będą jechały w określonej na paczce pozycji ( góra-dół).
  • W samochodzie przesyłki układane są jedna na drugiej od tych cięższych do lżejszych dlatego użyty do pakowania karton musi być solidny, twardy i w całości wypełniony aby nie mógł się zniszczyć pod wpływem ciężaru innych paczek-jeśli paczka nie jest odporna na układanie jednej na drugiej oznacza to, że nie została właściwie zapakowana

 

 

Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które pomogą Państwu szybko zapakować każdą przesyłkę tak, aby podczas podróży była bezpieczna i chroniona przed uszkodzeniami.

 

 

               Zalecamy

  • Karton odpowiedni to minimum 3 warstwowy ( każdy cieńszy może ulec uszkodzeniu i nie chroni zawartości tak jak powinien)
  • Karton powinien zostać tak zaklejony przy użyciu dużej ilości taśmy aby nie było możliwe otworzenie go bez pozostawiennia wyraźnych sladów
  • Do klejenia używamy tylko i wyłącznie taśm do pakowania oraz grubych taśm typu DUCT TAPE
  • Odporności kartonowi można dodać poprzez ofoliowanie całości folią typu strecz
  • Karton musi być tak dobrany aby nie był zbyt duży ani zbyt mały – zbyt mały moze w łatwy sposób pęknąć na krawędzi pod naciskiem zawartości a zbyt duży natomiast może uszkodzić się pod naciskiem innych paczek (ulec zgnieceniu lub nawet pęknieciu)
  • Mniejszych przedmiotów nie wrzucamy luzem do kartonu gdyż będą przesywały się w kartonie w czasie transportu przez co również mogą się uszkodzić – drobne przedmioty po kilka czy pojedynczo powinny zostać zapakowane w mniejsze kartony a te dopiero do dużej paczki zbiorczej
  • Do usztywnienia kartonu jak i samej zawartości należy używać wypełniaczy opisanych poniżej
  • Pakowanie jednej paczki w jeden karton lub ewentualnie kilka mniejszych kartonów w jeden większy – nieumiejetnie połączone kartony mogą się rozłączyć co spowoduje opóźnienia w realizacji usługi.

Odradzamy

  • Nie przyjmujemy do transportu paczek zapakowanych inaczej niż w karton
  • Prosimy nie używać kartonów po czipsach, chrupkach, popcornie, pieluchach pampers gdyż są to kartony stworzone do lekkich rzeczy maks 2-3kg a nie paczek kurierskich
  • Prosimy nie używać do klejenia kartonów taśm malarskich, taśm izolacyjnych do przewodów elektrycznych
  • Prosimy nie używać papierów do oklejania kartonów gdyż kleimy do nich etykiety adresowe, które razem z oderwanym papierem mogą w łatwy sposób się zagubić co może utrudnić znacznie realizację usługi
  • Prosimy do foliowania nie używać folii spożywczej z tego samego powodu jak papieru(powyżej)
  • Prosimy nie wysyłać kartonów w połowie pustych co może spowodować uszkodzenie kartonu czy nawet jego zawartości
  • Prosimy o nie wkładanie do kartonów żadnych płynów gdyż są wyłączone z naszych usług ( po rozlaniu mogą zniszczyć paczki innych klientów a na to nie możemy sobie pozwolić)
  • Prosimy o nie wkładanie do paczek standardowych i gabarytowych szklanych przedmiotów gdyż są również wyłączone z transportu ( specyfikacja transportu czyli np: układanie paczek jednej na drugiej powoduje, iż szklane rzeczy mogę zgnieść się pod naciskiem innych paczek zwłaszcza kiedy o takiej zawartosci nic nie wiemy)
  • Łączenia kartonów – przy nieumiejetnym łączeniu kartonów mogą się one rozłączyć przez co termin realizacji może się znacząco wydłużyć lub nawet odłączona część może się zagubić.

 

 

A. Kartonowe pudła

Podstawowym opakowaniem ochronnym jest zwyczajne kartonowe pudło, w które można spokojnie spakować większość rzeczy (jednak nie wszystkie! Przesyłki niestandardowe pakuje się inaczej). Nie musi być nowy, powinien jednak być nieuszkodzony, bez przetarć i naderwań, szczególnie w okolicach zamykających karton klap.

 

Proszę pamiętać, iż mniejszych kartonów nie można łączyć w jedną paczkę gdyż niewłaściwie przygotowane mogą się rozłączyć i przy tym zagubić a ich odnalezienie może okazać się niemożliwe.

 

Zabierając się za pakowanie pamiętajmy, by nie przeciążać kartonu i nie wkładać do niego więcej, niż wynosi określony przez producenta limit wagi (takie informacje są najczęściej drukowane na kartonie). Jeśli posiada on jakąś nalepkę, np. z kodem kreskowym, warto ją usunąć lub zamalować, by ułatwić pracę automatycznym skanerom stosowanym w firmach kurierskich i przewozowych.

Tak zwane pakowanie podwójne – w dwa kartony o różnych rozmiarach – najlepiej stosować, gdy wysyłamy paczkę o kruchej, delikatnej zawartości. Dodatkowo wręcz konieczne jest dodatkowe zabezpieczenie w postaci jakiegoś materiału amortyzującego (wypełniacza). Powinien on szczelnie wypełniać wnętrze kartonowego pudła w taki sposób, by znajdujące się w nim elementy nie miały możliwości przemieszczania się.

B. Taśma

Do pakowania najlepiej jest używać specjalnej grubej i szerokiej taśmy. Korzystanie ze zwykłych szkolnych (biurowych) lub malarskich taśm może przynieść więcej szkody niż pożytku. Prawidłowe zamknięcie i zabezpieczenie pudła lub folii jest gwarantem bezpieczeństwa pakunku. Najlepiej korzystać z samoprzylepnej taśmy lub posiadającej włókna nylonowe, dodatkowo wzmacniające jej wytrzymałość.
Trzeba pamiętać, by zakleić dokładnie nie tylko górne (otwierane) klapy, ale wzmocnić również te dolne, chroniąc je przed nieprzewidzianym otwarciem. Większość pudeł ma co prawda fabrycznie klejone dolne klapy, ale często okazuje się to niewystarczające, szczególnie przy cięższych paczkach.

C. Wypełniacz

Przewożąc rzeczy delikatne, kruche lub o wysokiej wartości, zaleca się stosowanie specjalnych wypełniaczy, które posiadają właściwości amortyzujące. Dzięki temu paczka jest bardziej bezpieczna i chroniona w przypadku uderzeń, upadków czy nagłego przewrócenia się. Stosowanie amortyzujących wypełnień jest często też warunkiem przyjęcia paczki do transportu przez wiele firm kurierskich i przewozowych. Jakie wypełniacze można stosować?

  1. Wypełniacze typu flopak – czyli nic innego jak kostka styropianowa, wykorzystywana najczęściej do wypełniania ciężkich elementów; chrupki typu S lub tak zwane chipsy, które z kolei doskonale sprawdzają się przy lekkich przedmiotach. Ich niewielkie wymiary sprawiają jednak, że bardzo łatwo dostają się do wnętrza zabezpieczanych przedmiotów. Wypełniaczy flopak nie stosuje się do opakowywania elektroniki, ponieważ wytwarzają elektryczność statyczną (poprzez pocieranie się o siebie), co może zniszczyć układy elektroniczne.
  2. Skropak – jest rodzajem flopaku, jednak w pełni biodegradowalny. Dodatkowo jest w pełni antystatyczny, dlatego można go stosować do zabezpieczania elektroniki. Skropak nie zawiera żadnych związków toksycznych i rozpuszcza się w wodzie, dlatego nie powinien być wystawiany na działanie warunków pogodowych takich jak deszcz czy śnieg.
  3. Poduszki powietrzne – są praktycznie najtańszym materiałem zabezpieczającym, doskonale sprawdzającym się przy przewozie mniejszych przedmiotów, jednak kompletnie nieprzydatne w przypadku, gdy pakunek zawiera ostre zakończenia. W praktyce jednak stosowane dość rzadko, najczęściej przy przewozie porcelany i szkła niezawierającego ostrych krawędzi.
  4. Gazety, papier pakowy – przydają się wyłącznie do owijania paczek i chronienia ich np. przed kurzem i pyłem. Nie posiadają jednak większych właściwości amortyzujących. Wypełnianie gazetami i papierem pakowym wnętrza kartonów nie chroni zawartości przed poważnymi uszkodzeniami; może być jedynie uzupełnieniem innego środka amortyzującego.
  5. Formy styropianowe – stosowane są przede wszystkim przez producentów sprzętów elektronicznych i wyposażenia domu. Mają kształt bezpośrednio odpowiadający przewożonemu przedmiotowi, np. laptopowi, monitorowi, pralce. Zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa. Niezależnie od tego, jaki rodzaj wypełniacza stosujemy, trzeba pamiętać o tym, by każdy pakowany element nie przylegał bezpośrednio do boku pudła ani nie stykał się z innym elementem. Zawartość kartonu lub innego opakowania powinna być maksymalnie usztywniona i nie mieć możliwości zmiany miejsca.

D. Opakowywanie elementów

W jednej paczce można przewozić więcej niż jeden element, trzeba jednak pamiętać o dokładnym opakowaniu każdego z nich. W tym celu najlepiej wykorzystać na przykład:

  • a) folie pęcherzykowe, którymi owija się przedmiot a następnie okleja taśmą; taki sposób pakowania jest polecany przez naszą firmę,
  • b) materiał stosuje się podobnie jak folię: owija i zawiązuje taśmą, jednak jest on znacznie cięższy od folii, co zwiększa koszt przesyłki,
  • c) tekturę stosuje się przede wszystkim do pakowania większych sprzętów (rowery, lampki nocne itp.); jej celem jest bezpośrednia ochrona przed porysowaniem.

Polecamy stosowanie przynajmniej 5cm warstwy ochronnej dla każdego z elementów.

2. Inne przesyłki

W przypadku przesyłek niestandardowych również najczęściej stosuje się kartony i pudła; wykorzystywane są jednak kartonowe opakowania o większych rozmiarach, które można dostać np. w marketach budowlanych.

A. Rowery

Najlepiej umieścić je w specjalnych kartonach o dużej powierzchni – można o nie zapytać w sklepach lub serwisach rowerowych. Jak w przypadku normalnych pudeł, także i tutaj warto sprawdzić stan klap, usunąć naklejki oraz etykietki. Następnie warto postępować wedle poniższej instrukcji.

 

Podstawową zasadą pakowania roweru jest to aby w kartonie nie było nic wiecej , prosimy nie wkładać do kartonu z rowerem żadnych innych przedmiotów, które mogą pod naciskiem innych paczek z boku kartonu uszkodzić rower!

  • a) Wyczyść rower z brudu, kurzu i zalegającego błota. Zwiększy to zarówno jego estetykę, jak i ułatwi późniejsze rozkręcanie poszczególnych elementów.
  • b) Przygotuj dobrze karton, w który opakujesz rower. Nawet jeśli jego dolna klapa wygląda na solidnie zabezpieczoną, wzmocnij ją dodatkowo taśmą, by uniknąć przykrych niespodzianek.
  • c) Demontaż roweru zacznij od odkręcenia pedałów i obniżenia maksymalnie siodełka. Jeśli rower ma dzwonek, licznik, zewnętrzne lampy, to je również należy zdjąć  w ten sam karton, ale odpowiednio zabezpieczone. Tak samo pakujemy wszystkie inne części (pedały, koła) zdemontowane z roweru.
  • d) Kierownicę ułóż wzdłuż ramy, zmniejszając tym samym pakowną pojemność roweru. Jeśli mimo tego rower wciąż nie mieści się w kartonie, należy rozkręcić koła po uprzednim zwolnieniu hamulców i linek.
  • e) Po rozkręceniu kół należy zabezpieczyć rower, w tym koła zębate, owijając je materiałem lub folią bąbelkową oraz okręcając taśmę. To samo robimy z ramą i skręconą kierownicą, wykorzystując dodatkowo tekturę, co zapobiegnie porysowaniom roweru. Ważne jest właściwe zabezpieczenie łańcucha, najlepiej korzystając z niezawodnej folii.
  • f) Zdemontowane części roweru wraz z całą ramą wkładamy do kartonu, pamiętając o maksymalnym unieruchomieniu zawartości. Można w tym celu skleić je ze sobą taśmą lub wypełnić puste wnętrza jakimś materiałem amortyzującym.
  • g) Na końcu zamykamy karton i dokładnie zaklejamy go taśmą, sprawdzając jednocześnie, czy obie klapy mocno trzymają. Jeśli zauważymy jakieś niepokojące wybrzuszenia w tekturze – skorzystajmy ponownie w taśmy.

Pamiętaj, że cena roweru to 50€ pod warunkiem, iż jest on spakowany w jeden karton – spakowanie roweru w więcej niż jeden karton może skutkować dopłatą!

B. Telewizory, monitory, komputery i laptopy

Innym rodzajem przesyłek o specyficznej zawartości jest elektronika w postaci telewizorów, monitorów, komputerów oraz laptopów. We wszystkich przypadkach najlepszym rozwiązaniem jest zapakowanie ich w oryginalne pudełka zawierające amortyzujące formy styropianowe. Nie zaszkodzi, jeśli całość zapakujemy w drugi karton, który oznaczymy zarówno po polsku (Ostrożnie! Szkło!), jak i po angielsku (Caution! Fragile!).

Sytuacja nieco się komplikuje, gdy przesyłany jest komputer lub laptop. W tym wypadku przed zapakowaniem komputera stacjonarnego trzeba najpierw wymontować znajdujący się w jego wnętrzu twardy dysk, opakować go w folii antystatycznej i zabezpieczyć folią bąbelkową. Dopiero wtedy można go z powrotem umieścić w kartonie z całą przesyłką.
Zalecamy również wcześniejsze skopiowanie danych z dysku. Tak jak w przypadku telewizorów i monitorów, karton powinien być opisany ostrzeżeniami w języku polskim i angielskim.

Proszę mieć na uwadze, że nasza firma nie akceptuje sprzętów, które nie są opakowane w oryginalne pudła. Taka przesyłka nie jest w ogóle przez nas ubezpieczana.

C. Szkło i porcelana

Szczególnymi przesyłkami są te, które zawierają elementy kruche i delikatne, a więc zazwyczaj szkło i porcelanę. Wiele firm przewozowych odmawia przyjęcia takiego ładunku, a jeśli już umożliwia taką opcję, to z wyłączeniem swojej odpowiedzialności i wyłącznie wtedy, gdy przesyłka jest dobrze zabezpieczona. W tym celu warto postępować wedle poniższych wskazówek.

  • a) Niezwykle ważne jest opakowanie, które powinno być dostosowane gabarytowo do przewożonej paczki. Nie może być też w żaden sposób uszkodzone, naderwane czy zbyt delikatne – powinno bowiem chronić wnętrze od ewentualnych uszkodzeń mechanicznych. Wybierając opakowanie sprawdźmy też, jaką maksymalną wytrzymałość wagową posiada.
  • b) Zabezpieczenie (wypełnienie amortyzatorem) należy dobrać do przewożonego przedmiotu: każdy element powinien być osobno opakowany w folię bąbelkową lub materiał. Absolutnie niedopuszczalne są gazety, tektury czy papiery pakowe. Tak opakowane elementy wkładamy do kartonu, który dodatkowo zabezpieczamy innym wkładem amortyzującym – styropianem, gąbką, materiałem, etc.
  • c) Starajmy się, aby między każdym z elementów było wypełnienie. Tyczy się to również przestrzeni między elementem a ścianami kartonu. Nie zostawmy w środku żadnego wolnego miejsca, aby zawartość przesyłki się nie poruszała.
  • d) Istotne jest też oznakowanie paczki: napisy informujące o kruchej zawartości (nalepka „Uwaga! Szkło!”) lub specjalnie zakupiona zewnętrzna folia z nadrukowanym ostrzeżeniem. Ważne jest również określenie, gdzie znajduje się góra a gdzie dół paczki.

D. Lampy

Lampy pakuje się inaczej niż paczki zawierające szkło czy porcelanę, ale z zachowaniem równie dużej ostrożności. Przede wszystkim należy przygotować pudło odpowiednich rozmiarach i wysokim stopniu twardości.

  1. Zacznijmy standardowo od wzmocnienia dołu kartonu dodatkowym paskiem taśmy.
  2. Zdejmijmy koniecznie klosz i wykręćmy żarówkę, owijając kabel dookoła lampy.
  3. W miarę możliwości rozkręćmy każdy większy element lampy, co zmniejszy jej powierzchnię do pakowania.
  4. Zwiążmy ze sobą wszystkie możliwe elementy (szczególnie w lampach wieloramiennych), by nie rozchodziły się w czasie przewozu.
  5. Podstawą pakowania jest folia bąbelkowa lub inny materiał amortyzujący. Dodatkowo po owinięciu lampy folią należy ją związać taśmą. Powtarzamy to z każdym innym elementem, np. kloszem. Dopiero wtedy całość pakujemy do kartonu.
  6. Wolną przestrzeń w opakowaniu wypełniamy materiałem amortyzującym, styropianem, gąbką, skrawkami materiału.
  7. Całą paczkę dodatkowo owijamy taśmą i umieszczamy napis informujący o delikatnej zawartości.

E. Wózki dziecięce

Licząc się z dodatkowymi kosztami, lepiej zapakować wózek dziecięcy w karton. Nie dopłacamy wtedy za przesyłkę niestandardową i znacznie zwiększamy bezpieczeństwo paczki. Prosimy pamiętać, że w przypadku paczki niestandardowej, koszty przesyłki są znacznie większe. Warto więc poświęcić trochę czasu i zapakować wózek dziecięcy w karton. Najlepiej skorzystać z pudła, w którym zakupiliśmy oryginalny wózek; w innym wypadku zalecamy się stosować do poniższych rad.

  1. Wykorzystujemy jedynie dobrej jakości, twardy i nieuszkodzony karton. Jeśli mamy możliwość zdobycia kartonu z wielowarstwowej tektury, warto zakupić właśnie takie opakowanie. Spód tradycyjnie zaklejamy taśmą, aby go wzmocnić.
  2. Zwróćmy uwagę na czystość wózka – małe drobinki zaschniętego błota czy piasku usuwamy.
  3. Rozłóżmy wózek na najmniejsze możliwe części. Odepnijmy zabawki, dołączone torby czy dolne siatki, złóżmy budę wózka. Jeśli odkręcenie kółek ułatwi spakowanie wózka, nie zaszkodzi tego zrobić.
  4. O ile wózek można rozłożyć na ramę z kołami oraz górną gondolę (dotyczy głównie głębokich wózków niemowlęcych), skorzystajmy z tej możliwości. Ułatwi to nam pakowanie i owijanie wózka folią.
  5. Owinięcie folią bąbelkową lub tekturą zwiększy bezpieczeństwo paczki i uchroni ją przed poważnymi uszkodzeniami. Folię stosujemy nie tylko do stelażu czy budy, ale również do wszystkich zdjętych elementów.
  6. Umieszczając wózek w kartonie starajmy się zrobić to tak, by znajdował się na środku, po bokach zaś włóżmy zdemontowane elementy, kółka, złożoną budkę, dodatkowe akcesoria. Pozostałą pustą przestrzeń wypełnijmy jakimś amortyzatorem.

F. Torby i walizki podróżne

Nasza firma podejmuje się przewozu toreb, walizek, plecaków wyłącznie zapakowanych w karton. Jeśli taka paczka jest opakowana inaczej lub wręcz wysłana „luzem”, nadawca robi to na własną odpowiedzialność.

Wysyłając torby czy plecami należy zabezpieczyć elementy wystające: sznurki, zapinki, uchwyty i suwaki. Można to zrobić na przykład owinięciem przesyłki w folię (nie musi być bąbelkowa, wystarczy folia stretchowa kilka razy owinięta dookoła paczki). Na zewnątrz w widocznym miejscu zamieszczamy adresy – nadawcy oraz odbiorcy.

Absolutnie zabronione jest łączenie kilku tak spakowanych walizek, toreb albo plecaków w jedną przesyłkę (ułożenie ich obok siebie i owinięcie folią lub zapakowanie we wspólny karton). Tak przewożona paczka może nie tylko zostać uszkodzona, ale rozłączyć się podczas transportu. W takim wypadku dochodzi często do zagubienia części rozłączonej przesyłki lub późniejszych problemów z jej identyfikacją.

G. Euro palety

Niektóre paczki wysyłane są jako euro palety. Tak zdefiniowaną przesyłką jest każda, która ma wymiary podstawy wynoszące 120x80cm oraz wysokość nieprzekraczającą 180cm. Ładunek zapakowany na euro paletę nie może wystawać poza wymiar palety. Nasz kierowca ma w takim wypadku prawo odmówienia przyjęcia przesyłki.
Załadunek oraz rozładunek wysłanych palet należy do klienta. Kierowca nie jest za to odpowiedzialny, chyba że w ustaleniach z naszym pracownikiem postanowiono inaczej. Sam załadunek oznacza w tym przypadku załadunek wózkiem widłowym, nie zaś spaletowanie przesyłki we wnętrzu samochodu ją przewożącego.
Prosimy dokładnie przygotować paczkę do załadunku, jeśli bowiem okaże się, że paczka jest niewymiarowa, źle zapakowana lub przekazana w innej formie niż opisana, firma nalicza opłatę 25 euro za każdą rozpoczętą godzinę postoju.

3. Adresowanie paczki

By nasza paczka dotarła do właściwego adresata, konieczne jest jej właściwe zaadresowanie. W tym celu na przesyłce zamieszczamy naklejkę z danymi:

  • pełny adres odbiorcy zawierający kod pocztowy,
  • numer telefonu do odbiorcy,
  • datę nadania przesyłki.

Kopię takiej naklejki w zamieszczamy dodatkowo w kopercie i wkładamy do paczki. Informacje te należy wypisać wyraźnym charakterem pisma, najlepiej zaś skorzystać z wydruku komputerowego.

4. Obowiązki nadawcy

Nadawca wysyłając paczkę zaświadcza, że zapoznał się z regulaminem przewozu. W szczególności gwarantuje zaś, że paczka została przez niego odpowiednio zapakowana, oznaczona i odpowiada regulaminowym wymiarom. Nadawca zaświadcza, że zawartość przesyłki jest legalna i nie mieści takich rzeczy wyłączonych z przewozu jak:

  • papierosy
  • alkohol
  • narkotyki
  • sterydy anaboliczne
  • płyny
  • broń i amunicja (dotyczy również broni historycznej)
  • wszelkich substancji chemicznych i żrących
  • antyków, dzieł sztuki, obrazów
  • metali i kamieni szlachetnych

W przypadku wykrycia złamania regulaminu, nadawca ponosi pełną odpowiedzialność prawną i finansową oraz wszelkie związane z tym konsekwencje wynikające z przewożenia tego typu wyrobów lub towarów.